Već godinama TikTok je pod udarom u SAD-u, postavljajući pitanja o zakonima o zaštiti podataka. Ta zabrinutost dovela je do toga da je Predstavnički dom SAD-a u martu 2024. godine usvojio zakon koji zahteva od kineske kompanije ByteDance da proda TikTok u roku od šest meseci ili da bude zabranjena u američkim prodavnicama i veb sajtovima. 

Zabrana bi primorala Apple i Google da uklone TikTok iz svojih prodavnica aplikacija, a pružaoci usluga ne bi mogli da ga čine dostupnim na pretraživačima u Sjedinjenim Američkim Državama.

Pozadine priče o banovanju TikTok-a u Americi

U pozadini ove kontroverze krije se niz događaja koji su doveli do eskalacije tenzija. U 2020. godini, tadašnji predsednik Donald Trump pokušao je zabraniti TikTok korištenjem hitnih ovlašćenja, ali su ga sudovi zaustavili. Tri godine kasnije, administracija Bidena zabranila je TikTok na uređajima federalnih radnika, a FBI i Ministarstvo pravde pokrenuli su istragu o navodnom špijuniranju američkih novinara od strane platforme.

U nadi da će ublažiti zabrinutosti vezane za sigurnost podataka, TikTok je u januaru 2023. godine predložio plan pod nazivom “Projekat Teksas“. Plan je predviđao preseljenje svih američkih podataka u SAD. Međutim, ovaj plan nije uspeo uveriti Kongres da odustane od zabrane.

Zašto Amerika želi da banuje TikTok

Sjedinjene Američke Države žele da banuju TikTok iz nekoliko razloga, ali pre svega zbog zabrinutosti za nacionalnu sigurnost. Američka administracija se plaši da bi ByteDance mogao da pruži američke korisničke podatke kineskoj vladi ukoliko ih kineska vlada na to prisili.

Osim toga, pominju se još neki razlozi zbog kojih bi Amerika mogla da zabrani TikTok, a mnogi od njih su u očima korisnika neopravdani.
  • Zavisnost: Iako je zavisnost od TikToka zabrinjavajuća, on ima funkciju koja nalaže korisnicima da napuste aplikaciju nakon 60 minuta.
  • Dezinformacije: TikTok tvrdi da ne dozvoljava dezinformacije kao deo svojih smernica zajednice i aktivno radi na njihovom uklanjanju. Takođe, ne prihvataju političke reklame.
  • Bezbednost dece: Postoji mnogo zabrinutosti zbog zloupotrebe aplikacije od strane dece. Međutim, TikTok ima drugačiji pristup korisnicima mlađim od 13 godina. Na primer, oni ne mogu da postanu viralni i ne mogu da koriste funkciju privatnih poruka.
  • Mentalno zdravlje: Sadržaj koji promoviše poremećaje u ishrani, upotrebu duvana ili samoubistvo je zabrinjavajući. Međutim, TikTok, kao i većina kompanija za društvene mreže, ima politiku moderiranja sadržaja i ima za cilj da ukloni sav sadržaj koji krši pravila.
  • Prodaja podataka: Ameriku brine prikupljanje koji TikToku nisu potrebni za funkcionisanje. TikTok tvrdi da ne prodaje podatke brokerima podataka.
  • Sigurnost podataka: Curenje podataka je zabrinjavajuće. Međutim, taj rizik postoji kod bilo koje online usluge i uobičajeno je kod društvenih mreža.

Američke tužbe i zakoni protiv TikTok-a

Nekoliko država je takođe nedavno tužilo TikTok. Prva država koja je tužila kompaniju bila je Indiana, pod optužbom da aplikacija korisnicima servira neprikladan sadržaj i krši zakone o zaštiti potrošača u praksi prikupljanja podataka. Druga tužba došla je iz Arkansasa, koja je tužila TikTok, ByteDance i Facebookovu matičnu kompaniju Meta, zbog tvrdnji da kompanije krše Zakon o obmanjujućim trgovinskim praksama.

Montana je bila prva američka država koja je donela zakon o zabrani TikToka na svim ličnim uređajima. Zakon je trebalo da stupi na snagu u januaru 2024. godine, ali je savezni sudija privremeno blokirao zabranu u novembru 2023. godine, rekavši da je verovatno prekršila Prvi amandman (koji garantuje slobodu govora i štampe).

Nekoliko univerziteta je takođe zabranilo aplikaciju na svojim mrežama.

Ko bi mogao da kupi TikTok ako ih Amerika natera na prodaju?

Procenjena vrednost TikToka kreće se čak do 100 milijardi dolara, što postavlja pitanje ko bi mogao da ga kupi ako ByteDance bude primoran da ga proda. To je više nego dvostruko više od 44 milijarde dolara koje je Elon Musk platio za Twitter u 2022. godini.

Ova ogromna suma ograničava potencijalne kupce na najbogatije pojedince na svetu, konzorcijume investitora ili tehnološke gigante. Nekoliko ljudi je navodno izrazilo interesovanje za formiranje grupe koja bi kupila TikTok od ByteDance-a.

Među njima su:

  • Steven Mnuchin, investicioni bankar i bivši sekretar Trezora SAD.
  • Chris Pavlovski, izvršni direktor online video platforme Rumble, koji je predložio da Rumble bude deo konzorcijuma za kupovinu TikToka.
  • Bivši izvršni direktor Activision Blizzard-a Bobby Kotick.
  • Investor iz “Shark Tank”-a Kevin O’Leary.

Microsoft, Oracle, X (bivši Twitter) i Walmart su takođe spomenuti kao potencijalni kupci TikToka.

Koje podatke TikTok prikuplja?

Jedna od spornih tačaka je sigurnost TikTokovog algoritma za preporuke (recommendation engine). Ovaj algoritam koristi korisničke podatke kako bi odredio interesovanja korisnika i preporučio im relevantan sadržaj. Neki od podataka koje TikTok koristi za ovo su sledeći:

  • Koliko dugo korisnik ostane na stranici.
  • Da li korisnik deli video.
  • Da li korisnik brzo „preskoči” video.
  • Da li korisnik ostavi komentar na video.
  • Da li korisnik lajkuje video.
  • Osnovne informacije prilikom prijavljivanja, kao što su ime, godine, broj telefona i email adresa.
  • Podaci o lokaciji.
  • IP adresa.
  • Biometrijski podaci.

TikTok koristi različite “mehanizme disperzije” koji sprečavaju korisnike da vide ponavljajući sadržaj. Celokupna politika prikupljanja podataka je dostupna na stranici za privatnost kompanije TikTok.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version