Neuromarketing je tema o kojoj se sve češće govori među ljudima koji se bave marketingom. Međutim, jako mali broj ljudi zaista razume šta je zapravo neuromarketing i koliko je moćan ukoliko se koristi na pravi način.
Iako je do nedavno smatran “graničnom naukom”, ovaj koncept je u proteklih par godina podržan brojnim studijama koje su mu dale na kredibilitetu i približile marketarima načine na koje ga mogu upotrebiti.
Šta je neuromarketing
Pre svega, neuromarketing nije magično dugme koje se nalazi u umu potrošača i čijim pritiskanjem ga teramo na kupovinu. Nije ni način za stvaranje zombi potrošača koji će protiv svoje volje kupovati proizvode ili usluge određenih kompanija.
Neuromarketing je ozbiljna grana marketinga koja kombinuje znanja iz neuronauke i kognitivnih nauka, kako bi na pravi način identifikovala želje, potrebe i preferencije kupaca. Zasniva se na proučavanju podsvesnih reakcija potrošača na reklamne kampanje i druge marketinške stimulanse kojima su izloženi. Koristeći elektroencefalogram (EEG), marketari prate moždane aktivnosti potrošača i na osnovu njih donose različite zaključke o marketinškim kampanjama.
Cilj neuromarketinga jeste razumeti na koji način potrošači donose odluke. Poznato je da su potrošači u donošenju odluka vođeni podsvesnim mozgom, pa je samim tim teško potpuno ispitati njihove motive tehnikama tradicionalnog marketinga (intervju, ankete i slično). Onda kada dekodiramo podsvest, mnogo je jednostavnije kreirati proizvode, usluge i marketinške kampanje koje će oduševiti potrošače i povećati mogućnost kupovine.
Upotreba neuromarketinga
Neuromarketinška istraživanja imaju široku primenu. Mogu otkriti podsvesne aktivnosti, motive, preferencije, kojih ni sami potrošači nisu svesni. Istraživači mogu pratiti aktivnost mozga, uzbuđenje, tugu i druge emocije koje se ispoljavaju onda kada su ispitanici izloženi sitmulansu. U praksi, zaključci dobijeni neuromarketinškim istraživanjima koriste se za:
-
Dizajn proizvoda
Dizajn proizvoda igra izuzetno veliku ulogu prilikom donošenja odluke o kupovini. Verovatno i sami možete nabrojati par proizvoda koje ste kupili samo zato što izgledaju kul, ili je kul izgled bar doprineo da kupite ovaj umesto konkurentskog proizvoda. Takođe, ovde ne govorimo samo o dizajnu modnih proizvoda, već i o dizajnu pakovanja prehrambenih proizvoda, kozmetike, kućnih uređaja itd…
Oglašavanje
Prateći moždanu aktivnost, istraživači mogu jasno zaključiti koja od reklama će bolje uticati na potrošače. Ovo je od izuzetno važno, jer prikazujući pravu verziju reklame, kompanije sa velikim budžetima mogu uštedeti milione.
Brending i lojalnost potrošača
Jak brend je onaj koji potrošačima prvi padne na pamet kada pomisle na neki proizvod. Neuromarketing ovde ima veliku ulogu, jer pruža kompanijama uvid u osećanja koja se stvaraju u potrošaču kada je u kontaktu sa određenim brendom.
Kupovina
Bilo da je u pitanju online ili in-store kupovina, na potrošače utiče veliki broj situacionih faktora (temperatura, muzika, dizajn sajta, navigacija, raspored…). Neuromarketing omogućava identifikaciju i prilagođavanje ovih situacionih faktora, kako bi se potrošačima pružilo što bolje (korisničko) iskustvo prilikom kupovine i samim tim povećala mogućnost da do nje dođe, ali i da se ona ponovi.
Prednosti neuromarketinga
Prednosti neuromarketinga u odnosu na tradicionalni marketing su brojne. Neke od njih su:
- Otkriva podsvesne motive, stavove i osećanja kojih često ni sami potrošači nisu svesni
- Prikupljanje konkretnih i pouzdanih podataka
- Poboljšava performanse marketinških kampanja
- Štedi novac kroz bolje korišćenje budžeta za oglašavanje
- Jača lojalnost potrošača
- Može povećati prodaju
Nedostaci neuromarketinga
Kao što ima svoje prednosti, neuromarketing ima i brojne nedostatke. Neki od njih i jesu razlozi zbog kojih neuromarketing nije ušao u fazu masovne upotrebe.
- Neki ga posmatraju kao formu “ispiranja mozga”
- Postoje brojna etička pitanja u upotrebi ovakvog marketinga
- Može omogućiti manipulisanje javnosti kod političkih kampanja
- Nedostatak profesionalaca iz ove oblasti
- Preskupa oprema za obavljanje istraživanja
Kako primeniti neuromarketing
Iako su neuromarketinška istraživanja često rezervisana za velike kompanije, ipak postoje i trikovi koje možete primeniti u sopstvenom biznisu. Neki od načina za implementaciju neuromarketinga jesu:
Izbor boja
Za većinu nas postoje određene boje koje identifikujemo sa određenim kompanijama ili proizvodima. Tako crvenu povezujemo sa Koka Kolom, a zelenu sa Starbaksom. Sve u svemu, cilj svakog biznisa jeste da postane prepoznatljiv po određenoj boji, ili kombinaciji boja, kako bi zasadio seme svog brenda u um potrošača.
Neuromarketing je ovde od izuzetne važnosti jer nam govori kako potrošači povezuju boje i osećanja, što je krucijalno pri izradi vizuelnog identiteta. Pa tako ukoliko želite poverenje, izaberite plavu, za optimizam žutu, uzbuđenje crvenu, a za kreativnost ljubičastu.
Moć testimonijala
Psihologija mase takođe može imati veliki uticaj na ponašanje kupaca. Prosto rečeno, ljudi radija kupuju proizvode za koje su dobili preporuku. Ovaj trik možete upotrebiti tako što ćete na svom web-sajtu prikazati pozitivne recenzije drugih ljudi koji su već probali vaš proizvod ili uslugu. Na slici možete videti kako je to uradio Masterbox tim.
Manje je više
Jedna od stvari koje imaju negativan uticaj na ponašanje potrošača jeste preveliki izbor. Ovo često može biti parališuće jer od njih zahteva preveliki napor da bi se odlučili za samo jednu stvar iz ponude.
Ukoliko imate webshop, potrudite se da vaša ponuda bude pažljivo odabrana, jedinstvena i jednostavna. Koristite oznake za kategorije i pomozite kupcima da se lako snađu i lako donesu odluku.
Psihologija cena
Postoje dva trika koja će pomoći da cene vaših proizvoda ili usluga izgledaju mnogo primamljivije. Prvi podrazumeva ono što rade sve velike kompanije, a to je da cena uvek počinje manjim brojem, kako bi u mozgu potrošača ona delovala manja (umesto 200 cena bi bila 199).
Drugi trik jeste da uklonite tačke i zareze iz svoje cene. Istraživači tvrde da će kupci na taj način cene percipirati manjim. U ovom slučaju, cena bi umestno 4.999,00 bila 4999.
Kako velike kompanije to rade
Neuromarketing se već godinama uspešno koristi u praksi. Zbog skupih istraživanja, skupe opreme, nedostatka stručnjaka u ovoj oblasti, uglavnom ga mogu priuštiti samo velike kompanije. Neke od njih koje su uspešno implementirale neuromarketing u svoju marketing strategiju su:
Apple
Da li ste znali da neki brendovi koriste neuromarketing kako bi poboljšali izgled svog sajta? Apple je jedan od njih. Njihov vebsajt ima sve neophodne elemente, izuzetno je dobro optimizovan, minimalistički, vizuelno privlačan, ali pre svega razumljiv.
Tekst i fotografije su strateški postavljene da vode vaše oko baš tamo gde Apple želi. Dizajneri su fantastično iskoristila i beli prostor kako bi ponudili sve informacije o proizvodu, bez da dizajn bude pretrpan.
Airbnb
Airbnb na društvenim mrežama obično deli momente iz smeštaja koje podjednako stvaraju i vlasnici i gosti. Da li ste se ikada zapitali zašto to rade?
Istraživanja su pokazala da sadržaj koji su stvorili sami kupci (User Generated Content – UGC) daje izuzetne rezultate. Ljudi veruju drugim ljudima koji od preporuke smeštaja nemaju nikakve finansijske koristi, više nego klasičnim reklamama. Ljudi u marketing timu Airbnb su toga svesni i koriste to kao svoju prednost.
Ljudi koji su razvili Facebook su definitivno majstori neuromarketinga. Ukoliko pažljivo pogledate čitavu platformu, shvatićete da je sačinjena od velikog broja psiholoških trigera koji gađaju emocije korisnika.
Najbolji primeri toga jesu obaveštenja i lajkovi. Dok obaveštenja stvaraju osećaj urgentnosti da se korisnik vrati na platformu i proveri o čemu se radi, lajkovi su tu kao nagrada koja hrani naš dopamin i čini da se osećamo lepo dok koristimo Facebook.
4 Comments
Neuromarketing je definitivno budućnost marketinga
Pingback: Poslovi koji će nestati zbog veštačke inteligencije: Kompletna lista
Pingback: 5 Lekcija o biznisu koje možemo naučiti od Elona Maska
Pingback: Top lista: Ovo su najbogatiji ljudi na Balkanu